رفرنس های حیطه آموزش پزشکی

موضوع آزمون غربالگری (آزمون انفرادی اول) حیطه آموزش پزشکی، کلیات آموزش پزشکی است. در این حیطه موضوعات جنرال و اصلی آموزش پزشکی مانند برنامه ریزی درسی، یاددهی -یادگیری و ارزشیابی مورد آزمون قرار می گیرد. منابع کمک آموزشی آزمون با ذکر شماره صفحه خدمتتان اعلام شده است. هدف این آزمون آشنایی دانشجویان با موضوعات اصلی آموزش پزشکی و کسب آمادگی برای ورود به مرحله دوم و انجام پروژه می باشد. در آزمون انفرادی دوم، موضوع حیطه آموزش پزشکی تخصصی بوده و در خصوص “یادگیری مبتنی بر محل کار” خواهد بود. جزئیات و منابع کمک آموزشی مرحله دوم متعاقبا اعلام خواهد گردید. در مرحله اول تمرکز بر موضوع اعلام شده برای مرحله اول است.

 

رفرنس های حیطه استدلال بالینی

در حیطه استدلال بالینی، موضوع المپیاد چهار حیطه اصلی پزشکی عمومی(داخلی، اطفال، جراحی، زنان) با محوریت “میکروبیوم روده و بیماریها” است. میکروبیوم روده شامل میکروارگانیسم هایی است که بصورت طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند. نقش این میکروارگانیسم ها در وضعیت سلامت انسان مشخص شده است. به هم خوردن تعادل آنها در روده موجب ایجاد انواع بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش و همچنین بیماری سایر دستگاه های غیر گوارشی بدن خواهد شد.

با توجه به اینکه جهت طراحی سوالات آزمون نیاز به اطلاعات به روز می باشد، محتوی علمی سوالات آزمون علاوه بر کتب مرجع طب داخلی (شامل مبانی طب بالینی هاریسون و سیسیل) در دوره پزشکی عمومی، از مندرجات پایگاه اطلاعاتی Up to Date و مقالات نمایه شده در پایگاه ISI در شبکه جهانی تهیه خواهند شد.

به منظور آشنایی با روش اجرا و نحوه امتیاز دهی آزمون های استدلال بالینی، می توانید با جستجوی منابع الکترونیک با کلید واژه های زیر اطلاعات بیشتری به دست آورید.

کلید واژه ها:

Key Features (KF)/Clinical Reasoning Problems (CRP)/ Comprehensive Integrative Puzzles (CIP)/Script Concordance (SCT) / Clinical Reasoning / Assessment / Question Design / Scientific Olympiad / Medical Student / Academic competition / Program Evaluation / Olympiad Executive Experts

 

رفرنس های حیطه همگرایی علوم پایه

پروبیوتیک ها محصول تلاش و همکاری رشته های مختلف شامل میکروبشناسی، ژنتیک، بیولوژی مولکولی، تغذیه، داروسازی و پزشکی است و یک نمونه بارز از نتیجه همگرایی علوم است که توانسته در سلامت جایگاه روبه توسعه ای را به خود اختصاص دهد و هر روزه محصولات جدیدی را معرفی نماید.

با رویکرد توجه به همگرایی علوم در معاونت آموزشی وزارت این مبحث در المپیاد دانشجویی انتخاب شده است که یکی از مصادیق آن در تولید پروبیوتیک ها تبلور یافته است.

منابع کمک آموزشی فراوانی در موضوع پروبیوتیک ها در دسترس میباشد که شامل تمامی مقالات و کتب الکترونیکی منتشر شده از سال ۲۰۱۸ است که بصورت رایگان از طریق اینترنت می‌توان تهیه نمود.

 

 رفرنس‌های زبان‌اصلی حیطه آموزش پزشکی

شامل:
✅ A practical guide for medical teacher-Harden 2021

✅ Understanding medical education (evidence, theory and practice)

✅ AMEE guide 119

✅ AMEE guide 78

✅ Review article, Workplace learning, Tim Dornan, 2012.

دانلود

 

رفرنس های حیطه مدیریت نظام آموزش و سلامت

توضیحاتی در خصوص حیطه مدیریت نظام آموزش و سلامت

موضوع ادغام یکی از تجربیات ارزشمند نظام سلامت ایران است که در بیش از سه دهه گذشته به چهره نظام سلامت ایران نسبت به سایر نظام های سلامت در دنیا وجهه اختصاصی داده است. بررسی این تجربه و همچنین نقاط قوت و ضعف احتمالی آن به ویژه بهره برداری درست از فرصت ها و تهدید های پیش رو باعث شده است که موضوع ادغام به عنوان یکی از اولویت های المپیاد کشوری مدنظر قرار گیرد.

در المپیاد پانزدهم، با همین رویکرد، موضوع ادغام آموزش و نظام سلامت، بعنوان اولویت اعلام شده و دیدگاه تیم فنی و علمی المپیاد، بررسی آینده پیش رو در این ادغام و استفاده بهتر از فرصت ها و همچنین کاهش اثرات ناشی از تهدیدهای این تجربه گران سنگ(؟!!) نظام سلامت است. بر اساس برنامه ریزی انجام شده المپیاد ضمن تاکید بر تمامی ویژگی های مثبت سال های گذشته، تلاش دارد که با تاکید بر استانداردسازی فرایند و بهینه سازی آن ضمن مشارکت فکری دانشجویان و نخبگان در این موضوع مهم، بتواند پیشنهاداتی نیز برای سیاستگزاران این حوزه در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سایر سازمان های مرتبط و ذینفعان موضوع در کشور داشته باشد.

 

رفرنس‌ حیطه کارآفرینی

✅ Zero to one: notes on start ups, or how to build the future

⚠️ ظاهراً نسخه اعلام شده چاپ 2015 (جلد زرد رنگ) و نسخه آنلاین قابل دانلود مربوط به چاپ 2014 می‌باشد.

⚠️ ترجمه این کتاب با عنوان “صفر به یک” به چاپ رسیده و در دسترس می‌باشد:
– ترجمه زینب عفتی (انتشارات شمشاد)
– ترجمه فرانک باجلان (انتشارات معیار علم)
– ترجمه واسع علوی و راهله یوسف‌زاده (نشر نوین)

دانلود zero-to-one

 

رفرنس‌های حیطه مدیریت (قسمت دوم)

شامل:
✅ Proposing an Effective Model for Improving Integration the Medical Education System with Health Services at Iran’s Ministry of Health and Medical Education

✅ Integration of Medical Education in Medical Services

✅ Diagnosis of Medical Education System Integration with Higher Staff in a Health Organization

✅ Linking research to action in iran

✅ A Review on Pathology of the Integration of Medical Education System with Health Services at Iran’s Ministry of Health and Medical Education

✅ So Near, So Far: Four Decades of Health Policy Reforms in Iran, Achievements and Challenges

دانلود Modiriat 15th Olympiad2

 

 رفرنس‌های حیطه مدیریت (قسمت سوم)

شامل:
✅ کتاب ادغام آموزش پزشكی و نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی در جمهوری اسلامی ايران

دانلود Modiriat 15th Olympiad3

 

توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری المپیاد کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای فناورانه:

در این المپیاد، مرحله دانشگاهی و انتخاب تیم دانشگاه حذف شده است.
همه دانشجویان و از هر دانشگاهی در یک کلان‌منطقه می‌توانند گروه تشکیل دهند و ایده خود را برای ارزیابی به کلان‌منطقه خود ارسال نمایند.
به عنوان مثال ممکن است گروهی متشکل از دانشجویان سه دانشگاه، یک ایده ارسال کنند و از طرفی محدودیت تعداد شرکت‌کنندگان از هر دانشگاه نیز حذف شده است، یعنی ممکن است از یک دانشگاه ۱۰۰ ایده به کلان‌منطقه برسد و از دانشگاه دیگر ۱ ایده.
این ایده‌ها توسط حداقل ۱۰ داور در کلان‌منطقه داوری خواهند شد و ۳ ایده برگزیده به وزارتخانه ارسال می‌شود.
از سایر ایده‌ها که توسط کلان مناطق انتخاب نشده‌اند، ۳ ایده نیز به انتخاب وزارتخانه به رقابت وارد می‌شود و نهایتا با داوری در وزارت بهداشت، مدال‌آوران مشخص می‌شوند.

 

رفرنس‌ حیطه آموزش_پزشکی

✅ اصول روشهای ارزیابی فراگیران دکتر جلیلی

دانلود اصول_روشهای_ارزیابی_فراگیران_دکتر_جلیلی

 

ترجمه کتاب A Practical Guide For Medical Teachers (Harden) – 5th edition

نویسنده/مترجم:
سارا آدرویشی
دکتر سمیه بساک
دکتر سلیمان احمدی
نرجس کاظمی
دکتر نسرین خواجه‌علی

ناشر: جامعه نگر

* لطفاً توجه داشته باشید که رفرنس اعلام شده توسط وزارت بهداشت برای حیطه آموزش پزشکی در پانزدهمین المپیاد علوم پزشکی، ویرایش ششم این کتاب می‌باشد که تنها ۱۵-۲۰ صفحه از آن با رفرنس ترجمه شده تفاوت دارد.

 

Privacy Preference Center